Dag 5
De graven van de Nobelen.
Onze poging om zelf een taxi te regelen, mislukte jammerlijk. Wel hadden we weer dezelfde manke bootman en konden we een taxi-pimp afbluffen met de boodschap dat we al een taxi geregeld hadden.
Maar de telefoontechniek van tegenwoordig had ons achterhaald en Mr Kind stond al op zijn paasbest op ons te wachten.
Alweer boos dat we hem niet gebeld hadden. Was hij soms geen goede taxichauffeur???
Vast wel. Kon hij ons de graven aanwijzen? Natuurlijk! Hij verstond zijn vak toch zeker!!
Zonder over de prijs te praten, reed hij ons naar het terrein, ondertussen zijn ogen hebberig op de schriftjes en pennen die we bij ons hadden voor de lokale kinderen. Om zijn aandeel zeker te stellen, gaf hij ons vast wat scarabees.
Maar de graven aanwijzen, nee, dat deed ie niet. Daar moesten we dus iemand anders voor inhuren die ons over de kale vlakte rondleidde.

Nog niet zo lang geleden stond het hier volgebouwd met bouwvallige huisjes, maar de regering heeft de bewoners met harde hand verwijderd. Veel last van bedelende kinderen hadden we dan ook niet, maar gelukkig konden we er wel een paar blij maken met onze spulletjes.
Mr Kind was iets minder blij, want hij had gehoopt dat er meer voor hem over zou zijn. Nou ja, voor de kinderen van zijn zus, althans.

En toen wilden we ook nog eens naar een papyruswinkel van onze keus, en niet de zijne….hhmm, geen goede dag voor hem.
De papyruswinkel was lekker koel, de thee lekker warm en de mensen lekker rustig. Een luxe in Luxor.
We verzochten Mr Kind ons af te zetten bij het Nile Valley Hotel, waar we nog even wat wilde drinken. De goede man kreeg minder geld dan de dag ervoor en werd zeer boos. Het kostte wat moeite hem te overtuigen dat het vervoer ook korter had geduurd en dat hij niet als gids had willen spelen….Zijn hoop om de rest van de dag vrijaf te kunnen nemen, was waarschijnlijk de grond in geboord. Arme man…
Met een milkshake genoten we van het uitzicht over de Nijl. De ober kwam mededelen dat onze bootman al op ons stond te wachten, maar die hadden we zelf ook al gesignaleerd.
Je kunt in Luxor echt niet anoniem de straat op!
Na een wat langer tochtje met de boot, langs bananeneiland en vooral langs een hoop afval in de Nijl, besloten we op een andere plek uit te stappen om wat geld te kunnen pinnen.
Of dat nu wel zo slim was…We moesten over een muur klimmen om weer op de straat te komen en werden prompt op onze vingers getikt door een politieagent.

Die avond zijn we weer naar het Nile Valley Hotel gegaan om tijdens het avondeten te genieten van de verlichte Luxortempel. Nou ja, het uitzicht viel een beetje tegen, want de tempel herkenden we nauwelijks.
En de duif bleek toch nog weerspannig….

De rest van de avond nog even door de tempel bij nacht gewandeld, wat erg indrukwekkend was en ook voor mij een primeur. Terug nogmaals langs de toeristenbazaar, waar een henna tattoo helaas niet doorging omdat broerlief van de winkelier niet op kwam dagen (dat was de tattoo-artiest). Wel wat kettinkjes gekocht en een Hello Kitty in hiërogliefen voor een vriendin van mijn nicht. Ik heb inmiddels een cursus hiërogliefen gedaan en weet dat wat er staat volkomen onzin is. En bovendien was een van de tekens ook nog verkeerd geplakt (in spiegelbeeld), maar ach, we hadden geen tijd meer, mijn nichtje is blij en mijn mond dus verzegeld…. mijn vingers duidelijk niet ^_^